april 10, 2020

De Coronacrises heeft er aan bijgedragen dat ik veel zaken en ook mijn business coaching in een nieuw perspectief ben gaan zien. Al het reizen bijvoorbeeld blijkt niet pers? nodig en als het aan mij ligt, gaan we daar ook niet zonder meer naar terug. Nieuwe perspectieven bieden kansen al moet je ze wel zien. En uiteraard moet je ook weer, zoals eigenlijk altijd, actie ondernemen om er ook echt baat bij te hebben.

Ook mijn eigen werk als consultant en trainer is veranderd. Van de ene op de andere dag valt er een lading werk weg waarbij je je kunt afvragen of het allemaal wel zo zinvol is wat ik doe. ZIt ik wel genoeg in het primaire proces van mijn klanten. Als ze ook gemakkelijk zonder kunnen, lijkt het niet een echt wezenlijke bijdrage te leveren. De zorg bijvoorbeeld is in een ander, positiever, daglicht komen te staan. En terecht wat mij betreft, hoewel ook delen van de zorg buiten deze complimenten horen te blijven. Maar dat is een ander verhaal. Is mijn werk binnen Leanpartners wel wat ik wil blijven doen?

Reflectie

Maar goed. Zo'n corona is naast lastig ook te gebruiken te goede. "Never waste a good crisis", zeggen ze wel eens. Dus het brengt ook tijd voor reflectie met zich mee. Hoe kan ik bedrijven en mensen op een manier helpen die wel wezenlijk bijdraagt?
Om een lang verhaal niet te lang te laten worden, is het een mooi moment om mijn coachingsactiviteiten weer eens nieuw leven in te blazen. Ik heb ooit vele jaren en met veel plezier een deel van mijn tijd besteed aan het helpen van ondernemers of mensen die graag ondernemer willen worden. Meestal wat meer aan de business coaching kant. Helpen met strategiebepaling, doelen halen, meer doen met het Internet. Dat soort zaken. Tijd nu om dat te combineren met de lifestyle kant. Daar ben ik zelf veel mee bezig geweest en heb een aantal coachingssessie in Nederland gevolgd. Ook ben ik een aantal keer in het Nederland en ook in het buitenland bij topsprekers geweest. Dat blijft een inspirerende bezigheid en steeds is weer de kern; hoe pas ik het toe in mijn eigen bedrijven en in mijn leven.
Ik heb in de afgelopen 20 jaar geleerd  dat de manier waarop ik me voel sterk bepaalt hoe goed mijn bedrijf draait. En het goede nieuws is dat ik dat kan be?nvloeden. Vroeger ging ik als een dwaas steeds harder werken, meer uren maken, meer leads bellen, meer, meer meer. En als het dan niet lukte of niet snel genoeg wilde lukken, werd ik steeds chagrijniger. Ook niet bevorderlijk voor mijn thuissituatie. Dat moet anders en gelukkig weet ik nu ook, dat kan anders.

Inzichten

Wat me ook is bijgebleven, met toch behoorlijk wat ellende om me heen bij bevriende ondernemers, is hoe belangrijk het is om een bepaalde financi?le vrijheid te hebben. Helaas heb ik niet geld genoeg om een eiland te kopen maar gelukkig hoef ik de komende maanden niet op een houtje te bijten. En het komende jaar ook niet. Dat geeft toch een ander gevoel dan als je vol spanning moet gaan kijken wat Rutte nu weer besluit. Hoelang je nu weer zonder omzet zit en of je de hypotheek nog kunt betalen aan het einde van de maand. Geld maakt niet gelukkig maar het is wel erg lastig om gelukkig te zijn zonder geld. Sommige mensen schijnt dat prima te lukken maar ik kan me daar slecht een beeld bij vormen. In mijn coaching is een belangrijk aspect de aandacht voor financi?le vrijheid. Dat is dus iets anders dan zo veel mogelijk geld verdienen. We geven geld de aandacht die het verdient en dat is best een behoorlijke portie. Per slot van rekening is geld in onze wereld het ruilmiddel dus daar moeten we het mee doen. Ook hier gaan we met stapjes de goede kant op. Gestaag maar onverbiddelijk naar meer financi?le vrijheid om af te zijn van de stress en onzekerheid die te weinig geld met zich meebrengt.

Business coaching voor small business owners

Ik ben geen therapeut en daar ook totaal niet geschikt voor. In de reflectie van de corona-crisis heb ik besloten back to basics te gaan. Waar stond ik zelf pak 'm beet 20 jaar geleden? Waar was ik goed in en waar kan ik het beste een bijdrage leveren? Hoe kan ik mijn klanten het beste helpen? Ik was eigenaar van een goed lopend IT softwarehuis. 43 mensen in dienst, mooie financiers. En bam, ook daar trof een crisis mij door wat gekken die een toren in vlogen. Van de ene op de andere dag was mijn halve bedrijf weg. En ik heb toen maatregelen genomen die er nu voor zorgen dat deze crisis mij minder hard treft dan anderen. Ik ben onder andere gaan werken aan financi?le vrijheid en dat kun jij ook.

Wat ga ik doen?

Ik ga me focussen op small business owners die de volgende stap willen zetten. Ondernemers die vaak gestart zijn omdat ze ergens heel goed in zijn. Ik gaf in 1995 trainingen voor Kelly Opleidingen. Daar was ik erg goed in en deed ik ook met veel plezier. "Ken jij niet nog een Gerard", was dan de vraag die ik op een bepaald moment kreeg. Zo ben ik langzaam maar zeker mensen gaan aannemen en heb ze opgeleid en gekneed om precies dat te doen wat ik deed. Het werd steeds leuker, het geld stroomde binnen en ik droomde van meer. Totdat ik ergens tegen een grens aanliep. Ik naast mijn trainingen meer en meer andere dingen moest gaan doen. Ik ging meer uren maken dan goed voor me was want trainingen afstoten, mijn lust en mijn leven, wilde ik niet. Uiteindelijk heb ik de hele handel verkocht en ben opnieuw begonnen.

Ergens is er iets waardoor mensen soms tegengehouden worden. Dat heb ik bij mezelf meegemaakt, ben het in de verbetertrajecten die ik bij kleine en grote bedrijven heb uitgevoerd ook vele malen tegengekomen en ook freelancers, zzp-ers en dus ook small business owners lopen tegen blokkades op. Die laatste groep wil ik helpen om de doorgroei te maken. Om op het punt waar ik ook beland was betere keuzes te maken dan ik toen gedaan heb. Om te leren van mijn fouten en na te denken wat voor jou de beste oplossing in. Verkopen of toch doorgroeien. En hoe dan?

Mijn doelgroep betreft dus de eigenaar van kleine bedrijven met gemiddeld 10 medewerkers waarbij de eigenaar vindt dat hij zelf de belemmering van de groei is geworden. En dan heb je al flinke stappen gezet als je al zo ver bent in je hoofd. Tof om te doen vind ik dat en vooral gaaf om samen met een gedreven ondernemer die stappen te mogen zetten. Dat is voor mij zingeving. Ondernemers zijn belangrijk voor Nederland en voor de wereld en ik draag graag mijn steentje bij aan het verbeteren van jouw bedrijf en daarbij aan het verbeteren van Nederland. Dat geeft me energie en daar ga ik me voor inzetten. En vooral levert het mijn klant een fantastische ervaring op voor zichzelf en voor zijn bedrijf dat echt weer een stap heeft gezet. Bel me en we gaan er voor.

About the Author Gerard Versluis

Ondernemer vanaf 1995, business coach vanaf 2005 www.leanpartners.nl gerardversluis.nl www.wiskunde-en-zo.nl www.hr-analytics.dev

Share your thoughts

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Free!

Book [Your Subject] Class!

Your first class is 100% free. Click the button below to get started!

Chat openen