Old School
En dan bam. Van de ene op de andere dag zit je thuis. Net als de rest van Nederland (de wereld?) in een intelligente lock-down. Alle trainingen gestopt. Consultancy gestopt. Coaching, mondjesmaat. Net als de rest van de bedrijven in mijn branche zoek ik naar pleisters. Dezelfde training maar dan een online variant. Virtual classrooms, teams en zoom lessen schieten uit de grond. Ik besluit een stap terug te doen en te bekijken wat hier nu eigenlijk aan de hand is. Een zelfevaluatie.
Online consument
Ik vind van mezelf dat ik best wel met de tijd mee ga. Ik ben behoorlijk handig in de digitale wereld en doe van alles online. Mijn telefoon is onmisbaar geworden door alle online mogelijkheden. Ik koop er boeken mee, kijk waar we het beste uit eten kunnen gaan en gebruik een parkeer app. Ik heb een aantal websites, zonder mail kan ik niet leven en heb accounts op facebook, twitter, instagram, pinterest, linkedin en youtube. Netflix is niet meer weg te denken, ik lees de krant online, volg webinars, lees blogs en doe regelmatig een online training. Maar toch. Als ik er goed naar kijk ben ik een consument. Alles wat ik doe op het web kost geld. Natuurlijk, ik krijg betere deals, bespaar tijd en moeite. Maar ik ben een echte online consument.
Online producent
Online geld verdienen doe je door waardevolle content online aan te bieden. Al vele jaren bied ik waardevolle content. In ieder geval zijn er gelukkig nog steeds mensen die een mooi bedrag over hebben voor de dingen waar ik goed in ben. En het is content waar ik echt achter sta. Waar ik van denk: daar hebben jullie veel aan en dat is dit bedrag dubbel en dwars waard. Maar alle waarde die ik bied is in de ?echte wereld?. In de re?le economie. Mijn trainingen zijn in een klaslokaal (vaak een hotel) waar ik face-to-face met de cursisten Lean Green Belt, Black Belt, Six Sigma, Agile enz. aan het trainen ben. De consultancy is op locatie waar ik mensen interview, hun werkzaamheden observeer of dossier onderzoek doe. Coaching, examentraining, brown paper sessies, VSM maken, strategie brainstorms: allemaal met elkaar in een zaaltje. Hmm.
Waar ik absoluut niet in geloof is onze offline wereld gewoon in een online jasje gieten. Precies dezelfde training maar in plaats van in het kaslokaal nu voor de camera. Als ik alle verhalen op het Internet mag geloven, werkt het wel en zijn de cursisten ?heel tevreden? en ?vinden ze het voor herhaling vatbaar?. Ik kom vanuit de wereld van de harde feiten en ?in God we trust, all others provide data? dus ik ben hier nog wel wat cynisch over. En hoe dan ook. Daar geloof ik niet in. Naast de re?le economie is er een digitale economie ontstaan met zijn eigen voordelen en ook zijn eigen nadelen. Dus klakkeloos mijn trainingen opnemen en dan zoomen biedt onvoldoende waarde. Er verdwijnt iets dus moet er ook echt iets extra's terugkomen dat niet voorhanden is in de offline wereld. En dat is nog steeds mijn zoektocht.
En bij jou?
Ben je een digitale consument of een producent? En welke extra waarde voeg jij als producent voor je klanten toe in je online bestaan? Of hoe ervaar je als consument de toegevoegde waarde van de nieuwe diensten?
Ik ben erg benieuwd naar je mening.
0 comments